Siem Reap - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Sophie Lande - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Sophie Lande - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Sophie

06 Augustus 2014 | Cambodja, Khett Batdambang

Toeren door Siem Reap:

De eerste dag hebben we rustig aan gedaan, lekker uitgeslapen en alles op ons gemak. We hadden fietsen gehuurd bij ons Guest house en zijn Siem Reap in gefietst. We moesten eerst geld pinnen dit ging gelukkig er makkelijk. We kregen Amerikaanse dollar, want ze betalen hier vooral met Dollars. In de winkels staat op de meeste prijskaartjes de prijs ook met dollars aangegeven. We krijgen alleen af en toe met wisselgeld Cambodjaans geld terug dus het is een beetje lastig rekenen af en toe.

Na het pinnen zijn we naar de grote supermarkt gegaan waar we baguette met la vache quirit hebben gekocht. Heerlijk! Hierna hebben we onze fietstocht vervolgd naar de oude markt, waar ze vooral veel souvenirs verkochten, maar ook eten. Vis, vlees groenten en dan gedroogd of in grote bakken met ijs.
Ook zijn we naar de night market gegaan die ook overdag open was. Dit leek erg op de old market, maar er waren ook veel plekken waar je een massage kon krijgen, wat wij uiteraard hebben gedaan. Eerst zijn we heerlijk met onze voeten in een bak vol visjes gegaan. Deze visjes knabbelen dan het eelt van je voeten af. Ik had blijkbaar veel eelt van de visjes zwommen steeds naar mijn voeten en minder naar die van Jolande. Hierna kregen we een full body massage. Heerlijk even relaxen.

Na dit heerlijke relaxen zijn we de pub street opgelopen. De naam zegt het eigenlijk al een beetje het is echt een soort westerse straat met alleen maar gekleurde uithang borden westers eten, blanken mensen en veel muziek. Een soort klein Chersonissos. Hier kwamen we gelukkig wel Lisa een vriendinnetje van mij tegen. We hadden eerder contact gehad dat we tegelijk in Siem Reap zouden zijn, maar de communicatie verliep in Cambodja wat minder goed dus dit kwam goed uit. We gingen lekker samen me haar en haar reisbuddy eten en cocktails drinken.

Angkor watt

De tempels van Angkor Watt zijn de pracht van Cambodja. Het zorgt voor veel inkomen doordat het een grote toeristentrekker is voor Blanken, maar ook veel Aziatische mensen. De Angkor Tempels bestaan uit allemaal verschillende delen: Angkor Watt, Angkor Thomb, Ta Som en nog veel meer. De afstand tussen de meeste tempels is vrij groot. De meesten toeristen huren een tuktuk driver die ze de hele dag van tempel naar tempel rijdt. Wij, echte Hollanders dat we zijn, deden dat niet. Wij huurde nog een dag fietsen en trotseerde de tempels op de fiets. We hadden in ons boekje gelezen dat de zonsopkomst erg mooi was. Daarom stonden we 04:30 op om op tijd (voor zessen) bij de tempels aan te komen. Dit was allemaal perfect verlopen, alleen was er bewolking dus het was helaas niet te zien. Wel stonden Tiger Woods, James Bond, Harry Potter en Lady Gaga op ons te wachten met een heerlijk ontbijt. De lokale bevolking had zichzelf die namen gegeven zodat ze de toeristen makkelijk naar hun zaakje konden leiden. Wij kozen voor Tiger Woods hij was immers het eerste bij ons gekomen.
Tijdens het eten kwamen er allemaal kindjes langs met zielige stemmetjes die kaarten en andere souvenirs verkochten. We konden het niet over ons hart verkrijgen om niks te kopen dus kochten we uiteindelijk een pak ansichtkaarten voor 1 dollar van een jongetje.

De tempels waren heel mooi en een beetje vervallen. Overal waren Buddha's (wij hebben ook nog wierrook gebrand voor Buddha) en mooie beelden en hiërogliefen op de muren.
We zijn ook naar de Ta Som gefietst. Deze ligt heel ver van alle andere tempels waardoor er niet veel toeristen naar toe gaan. De wegen werden hier rustiger en wij werden een met natuur, de stilte en de geluiden. Dit verre fiets avontuur resulteerde in een rit van 50-60 km met veel mooie indrukken.
We sloten de dag af met een heerlijke douche van de natuur. We kwamen namelijk terecht in een enorme stortbui waardoor we binnen no time tot op onze onderbroek zeiknat waren, maar dit was na al het zweten en de hitte een heerlijk verkoeling!

We wilden nog naar het Children's Hospital gaan. Deze staat in Siem Reap bekend om de relatief goede zorg voor de kinderen. Op weg naar Angkor Wat zagen we in de vroege ochtend al rijen van ouders met kinderen voor de ingang staan. Helaas was de tour niet open toen wij er waren en de tijd dat ze wel open waren paste niet ik ons schema. Ik hoop dat ik nog wel in een ander stadje of dorpje een ziekenhuis kan bezoeken. En dan uiteraard niet voor mijzelf of Jolande, maar om te kijken hoe het er in dit land aan toe gaat.

Inmiddels zitten we alweer in de bus op weg naar Pursat. Het volgende plaatsje waar we heen gaan. We gaan hier in de buurt de floating villages bekijken. Weer wat heel anders dan zo'n schone stad met stoplichten,geasfalteerde wegen en kastelen van hotels.