Slums - Reisverslag uit Nyendo, Oeganda van Sophie Lande - WaarBenJij.nu Slums - Reisverslag uit Nyendo, Oeganda van Sophie Lande - WaarBenJij.nu

Slums

Blijf op de hoogte en volg Sophie

30 Juni 2013 | Oeganda, Nyendo


Ja ja weer een berichtje van mij! Het is veel te lang geleden dat ik een blog heb upgeload. Maar hier komt er weer eentje!

Het gaat nog allemaal z'n gangetje hier op het project. En mijn eerste maand is echt voorbij gevlogen!
Ik heb het ook nog steeds naar mijn zin en begin al een real african woman te worden!

Vorige week heb ik namelijk kippen gevangen om ze te vaccineren. Dat ging als volgt. Je rent achter de kippen aan, grijpt ze bij hun poten, hupsakee pak je er nog een en hou je ze opstekop tot dat je een bosje van 4 kippen hebt en dan ondersteunen met de andere hand beetje vaccinatie in het oogje en over de omheining gooien naar de gevaccineerde kant. Best wel een beetje zielig, maar het is voor een goed doel en de kippen zijn na 3 seconde weer normaal en chill. Ik vond het eerst wel een beetje eng maar uiteindelijk ging het alsof
Ik het al jaren deed haha.

Verder is alles nog hetzelfde op het project. Wel gaan we (jolande en ik) volgende maand met de nieuwe vrijwilligers proberen om nog meer aandacht aan de jongens te besteden. Uit een groepscounseling is namelijk naar voren gekomen dat er een paar jongens seksueel zijn misbruikt door een man hier in Nyendo. Dit is natuurlijk diep triest. Het is erg moeilijk om hier wat aan te doen maar we gaan met de lokale vrijwilligers van alles proberen en bedenken!

Verder ben ik afgelopen weekend naar de slums in kampala geweest en pfoe wat is dat heftig om mee te maken. Er lopen daar allemaal jongetjes rond die zwaar aan de drugs en alcohol zijn. Ze lopen met allemaal flesjes rond waar een doek in zit met kerosine wat ze dan vervolgens op snuiven waardoor ze 24/7 high zijn. Het erge is dat er midden in de sloppen een vrouwtje zit die het rustig aan de jongetjes verkoopt en het zijn echt nog jongetjes. Kleine jongetjes sommige nog maar 10 jaar. Door dit belachelijke vrouwtje komen de jongens hier natuurlijk nooit van af. Echt verschrikkelijk. 

Gelukkig was er toch nog een lichtpuntje op deze heftige dag. Een groep geweldige jongens van rond de 20/21 jaar  hadden ons deze rondleiding door de sloppenwijken gegeven. Zij waren vroeger ook straatjongens geweest, maar waren van de straat geplukt en hadden scholing gekregen. Nu doen ze er alles aan om zelf jongens van de straat te plukken. Iets buiten het centrum hebben ze een huis waar ze de jongens een thuis bieden. Echt geweldig! De jongens die ze daar hebben gaan ook allemaal naar school! Echt heel mooi om te zien dat zulke jongens van mijn leeftijd alles maar dan ook echt alles geven om zo veel mogelijk jongens van de straat en de drugs te halen. Het zijn echt geweldige leuke jongens! Een voorbeeld voor iedereen :).

Ik ben vandaag in Kampala ook in een moskee geweest! Echt hilarisch. Ik moest een hoofddoek om en een sjaal om mijn benen. We hadden vanuit daar een super mooi uitzicht over heel kampala!!

Verder ben ik vorige week ook naar lake bunyoni geweest en dat was gewoon super chill!

Ik heb heel veel zin in de volgende maand en hoop snel weer iets van me te laten horen! 

  • 30 Juni 2013 - 19:08

    Frederique :

    Geniet ervan! Voor je het weet zit je weer thuis op de bank. Heb een top maandje met je gehad Soof!! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 13 Juli 2011
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 8644

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 01 September 2014

Azië

31 Mei 2013 - 28 Juli 2013

Vrijwilligerswerk FOHO Uganda

20 Juli 2011 - 16 Augustus 2011

Interrailen

Landen bezocht: